Thursday, July 7, 2011

Muhasabah diri

  • Muhasabah diri menjadi penawar hati supaya kita menyedari kembali siapa diri kita yang sebenar. Sejauh manakah kite telah tersasar..atau adakah kita sudah bahagia dengan keadaan kita sekarang..Sebagai manusia kita tak lari dalam membuat dosa dan kesilapan. 

  • Bertaubat dan bertaubat dan bertaubat..x kisah la berapa bnyak kali kiter sebut untuk bertaubat,bagi penulis walaupun hanya sebutan, itu secara x langsung memberi perasaan  yang positif untuk diri bagi diri penulis.Penulis sering membayangkan apa yang penulis capai dan aper pekerjaan yang penulis dah buat..aper sumbangan yang penulis dah lakukan dan takat mana keadaan diri penulis sekarang.


  • Menjadi seorang manusia sebenarnya bukan lah mudah, dalam proses untuk menjadi dewasa pelbagai cabaran dan dugaan perlu dirintangi,baik dari segi pelajaran,pekerjaaan,hubungan dengan manusia dan sebagainya. Jika tersilap langkah.walaupun sedikit ia akan menjadi parut sejarah dalam kehidupan.Muhasabah diri sngat penting dalam menyedarkan kita tujuan hidup kiter,matlamat kiter,landasan kiter,dan paling penting hubungan kite dengan Pencipta.

  • Samer-samer kite bermuhasabah diri,merenung kembali perjalanan hidup kiter..Adakah susur yang kiter lalui kiter manfaatkan dengan cara yang sepatutnya atau sebaliknya.Penulis juga mengingatkan diri sendiri.Tujuan blog ini ader lah untuk kiter sama2 sharing.Ingat mengingati sesama kiter.

  • Jika jalan yang dilalui dirasai titik-titk hitam yang menyelaputi hati..Samer2 kiter istifar supaya titik-titk itu pudar dan seterusnyer lama kelamaan hilang...Masing2 mempunyai sejarah tersendiri dalam kehidupan.Yang pasti pintu Taubat sentiasa terbuka bagi kita.,,Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani....

  • Harap dapatlah kiter samer2 luangkan sedikit masa setiap hari or malam, untuk kiter sama2 bermuhasabah..

Sekian,Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment