Tuesday, October 2, 2012

Qadar dan Qada'

Assalamualaikaum kepada semua pembaca,Alhamdulillah,hari ini penulis dapat juga meneruskan usaha penulis untuk bersama2 berkongsi ilmu dgan semua pembaca.kata2 para ilmuan jika di cantumkan 7 lautan masih lagi x cukup untuk memahami ilmu Allah yang sngt luas.Ilmu sngt penting kepada kita.Siapa yang mahu dunia perlu ada ilmu,jika mahu dunia dan akhirat juga perlu ada ilmu.Ilmu itu lebih baik dari amal.Seperti  pesanan Rasullullah s.a.w."Tuntutlah ilmu hingga ke negara China".Ini menunjukkan bahawa menuntut ilmu itu tidak terhad kepada kawasan setempat,malah kita juga diharuskan keluar dari tempat kita untuk menuntut ilmu.

Tajuk yang akan dibincangkan pada kali ini ialah beriman kepada qadar dan qada'

Qadar
Ketetapan yang ditentukan Allah s.a.w terhadap makhluknya sejak azali.

Qada
Perlaksanaan ketetapan yang ditentukan Allah.
Terbahagi kepada dua bahagian iaitu: Qada Mubram dan Qada Muallaq.

  • Qada Mubram- Adalah ketentuan Allah Taala yang pasti berlaku dan tidak dapat dihalang oleh sesuatu apa pun. (Contoh: Mati pasti akan berlaku).Firman Allah Taala bermaksud:
    Dan pada sisi Allah Taala jua kunci-kunci semua yang ghaib.
    (Surah al-Anaam: ayat 59).

  • Qada Muallaq: Adalah ketentuan yang tidak semestinya berlaku bahkan bergantung kepada sesuatu perkara. (Contoh: Panjang umur bergantung kepada menghubungkan silaturrahim dan amal kebajikan yang lain). Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
    Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa.
    (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi).
Bila disatukan Qadar dan Qada ini ia merupakan suatu ketetapan yang dilaksanakan oleh Allah terhadap makhluk sejak azali.

Di sini dapat kita ketahui bawa Qadar dan Qada itu sudah ditentukan.Namun begitu kita sebagai manusia perlulah melaksanakan perintah dan meninggalkan larangan Allah dan sentiasa berusaha untuk memastikan segala yang berlaku itu adalah terbaik untuk diri kita.Memang benar segala itu telah ditentukan tetapi penentuan itu berlaku dengan sebab dan musabab.Jika jalan yang kita pilih mengarah kearah kejahatan,maka perlulah kita memilih jalan yang betul supaya ketentuan itu berlaku dengan sebetulnya seiring dengan usaha Sekian,segala yang baik dari Allah,dan  kelemahan adalah dari diri saya sendiri.Wassalam..












 

1 comment: